Inträdesprov

Jag har nu för två gånger vinkat om ett inträdesprov, som jag borde läsa till. Ja. Det stämmer. För jag har haft en dröm om ett nytt yrke och nu, på våren 2013 kom jag på vad det nya skulle kunna vara.

Jag vill bli lärare i svenska. I en finsk högstadie- eller gymnasieskola. Spooky.

Så jag läser grammatik. Jag funderar på meningar på svenska. Jag tänker på en sak som jag vill skriva hit och tänker sen hur det blir på svenska. Funderar på en och ett. Lär mig, att ordet sormi kan vara både en finger och ett finger, och får alltså svaren på något jag har grubblat över i många år. Att vilken är det, en eller ett, för båda tycks funka. Ännu blir det att hitta svar på följande: Varför är det både en och ett och när använder man "en finger", när "ett finger"? Vet nån av er svaren? Please, spara mig från googlandet, hjälp.

Jag läser om de nordiska språken, lär mig om skillnader mellan norska och danska, mellan svenska och färöiska. Jag får läsa om finskans grammatik och är superlycklig att jag inte vill bli lärare i finska. För finskan har 15 ... kasusformer? Tempusformer? Något var det. Ellativ och ablativ och de där. 15 stycken. Bläh, svårt.

Så jag varnar er. Det blir mera text på svenska. För jag vill testa allt som jag har lärt mig. Sorry guys.

Alltså livet var för lätt med tre små barn och en man som jobbar sena kvällar. Alldeles för lätt.

Ei kommentteja: