Dagen i bilder - hur gick det idag då?


Höstvädret är något alldeles konstigt. Igår var det grått, idag grönt och soligt.


Igår hade jag en stor ryggsäck med mig, idag räckte en liten handväska med grönt på. Där under ser ni paketet som fick bli mitt första som jag skickade via smartPOST (kolla här, det var ett stort paket som jag skickade, och det kostade enbart 5e, förra veckan skickade jag ett mindre paket via Itella och det kostade 7.20e).  


Hemma fick det fortsätta att vara råddigt. Jag tänkte ju inte föda så varför sku jag plocka-dammsuga-tvätta varje dag som en dåre? Just det, jag gör hellre saker som jag tycker om och som är roliga att göra. 


Och saker som jag då har gjort är till exempel att fota en massa saker som jag sen har skrivit in på nejdens facebook-loppis eller på tygblöja-loppis i samma fb. Praktiskt. Än så länge, snart är högen med saker som väntar att bli sålda så stor att det lönar sig att boka ett bord på en live loppis. Var ska man ha den här högen? Nu sitter den mitt på vardagsrumsgolvet, inte så praktiskt, kan jag säga!


Basilikan och persiljan fick flytta inomhus. 


Jag läste tips om KappAhls härliga kläder imorse, skulle anyways till nån smartPOST-vägg och valde då att köra till Björkbys Citymarket, för där kunde jag fixa båda på samma gång. Inga kläder köpte jag, men skall nog ta mig till en KappAhl igen i nära framtiden, för där fanns det vanliga pojkkläder i granna vackra färger. Inte bara grått och svart som i Prisman. Och den Lindex jag har besökt här nu i senaste tider har trångt och väldigt lite med pojkkläder i storlek 116. Eller så hittar jag bara int dom för det är så trångt. 

Anyways, det närmade sig lunchtider så jag tog mig in i Citymarket också, för att handla mig lite lunch. Och då märkte jag att aha, det tycks vara en ganska lång tid sedan jag har varit till Citymarket också! Jag bara yrade på grönsaksavdelningen, ville köpa allt! Vi brukar handla i Prisma, och... ja, visst där får vi närmat och allt hittar vi, men nu fick jag välja själv vilka persikor jag ville köpa, för de fanns i lösvikt - Prisma säljer sina i färdiga förpackningar. Samma med plommon. 


Jag fick köpa lite av allt för jag behövde inte köpa en hel låda med typ 20 plommon i . Härligt. 

Och sen, kål, potatis, lök... mina favoritchips i en liten påse (dock inte från grönsaksavdelningen obs!). Småsmåa tomater till kvällsbiten, oj vad mina barn blir glada ikväll. Det får bli lamm-lål-gryta imorgon, jag tog lammkött redan från frysen och tina upp (och nej, chipsen går inte i grytan, de äter Mamma upp, antagligen har jag för låg blodtryck igen för jag vill äta saltid...).


Och sen, vid brödhyllan (som jag skall hylla snart) fanns det en hel vägg med ekoprodukter. Samlade på ett ställe. Där hittade jag cocis som hade inte alls socker i! Den är sötad med agave-sirap, samma mönjä jag sätter i mina smoothies! Den har det bästa GI-värdet av sockerarter, och jag tycker den är det bästa jag kan sätta i mig just nu om jag vill ha sött. 


Den smakade inte som cokis och definitivt int lika gott som pepsi, men nog tillräckligt gott var det, speciellt med pizza.



Pizzan var en helt vanlig Pirkka salami, men oj vad de smakar hos den här gravida kvinnan!

Inga sådana ekohyllor har jag sett i Prismor. Visst har de ekoprodukter, jag vet för jag har hittat och köpt, men att ha allt samlat på ett ställe, vitsit att det var klokt! Jag kunde ha köpt alla mina bönor, favorit temärken, kaffe, choko, annat godis (SKUMGODIS!!!), allt på en gång utan att gå runt i hela stora affären! Men jag var hungrig, jag ville hem och äta redan. Och var alltså vid brödhyllan. 

Det doftade så gott där! 

Vad ska jag ta? Bisin sku till Stockmanns idag, antagligen sku han också köpa bröd så jag fick inte överdriva. Det fick bli en Morotbröd från Nurmijärvi. Det finns lite kvar till barnens kvällsbit. 


Men bara en liten bit. Hupsan... 

Efter lunchen var jag ännu riktigt snabbt till biblioteket, fyllde på i barnens bibbalåda, för vi läste en Peter Pan -bok färdigt igår kväll. Det får bli Marikki ikväll då! 


Nu borde jag skala potisar färdigt så att det är bara att koka dom och laga korvsåsen efter att jag har hämtat barnen hem, jag sku vilja ut o gå före hämtning, det var ett par pysselgrejer till facket och ett par babyböcker jag lovade fylla i idag... Men mest har det varit bloggande och facebookande idag. Kaffe sku också smaka gott nu. En snabb kaffe, sen ut o gå, resten hinner jag sen när barnen är redan hemma, int sant? Jo. Ha det så bra ikväll! 

ps. Nån sorts rekord är slagen idag, 53 besökare redan nu för dagen. Klockan är inte ens halv 3 ännu. Roligt att ni hittat hit, kom gärna på nytt! 

2 kommenttia:

Charlotte kirjoitti...

Alltså, Pirkkas salamipizza från Björkbys Citymarket... Det köpte jag i lördags. Vi måste ju bo rätt nära varandra. Så många svenskspråkiga finns det ju inte här i trakten...

Kolmen koplan mama kirjoitti...

Månne det finns många Björkbyn? Det måste det nästan, för här i trakten finns det massor med svenskspråkiga (Östra Nyland, kort avstånd till Vandas Björkby...)